Messut markkinoinnin murroksen polttopisteessä

19.04.2018

Tapahtumamarkkinointi ja messumedia uivat markkinoinnin ja median murroksessa vastavirtaan. Globaalisti kasvussa oleva ala nousee nyt yhdessä digitaalisuuden kanssa. Messujen merkitys markkinoinnissa oivallettiin jo itsenäisen Suomen alkutaipaleella: messuja on järjestetty Suomessa pian sata vuotta. Expomark täyttää tänä vuonna 30 vuotta ja Suomen messut juhlii ensi vuonna 100-vuotissyntymäpäiviään.  Tapahtumissa on parhaimmillaan mukana kaikki yhden toimialan johtavat yritykset, asiantuntijat ja trendit, joten messut on kävijälle tehokas tapa päivittää omaa osaamistaan. Tapahtumissa myös verkostoituminen ja laadukas ohjelma ovat tärkeässä roolissa.

Digitaalisuus ja tapahtumat limittyvät

Kun arkemme on yhä enemmän digikyllästeistä, oikeiden kohtaamisten arvo nousee. Elämässämme, kuten markkinoinnissakin on paikkansa molemmille. Messut ovatkin uudistuneet mediamurroksen keskellä ja yhdistäneet digitaalisuuden ja tapahtumat toisiinsa. Tapahtuma- alan teknologiatrendeistä yksi tärkeimmistä on lisätty todellisuus (augmented reality), josta ensimmäiset kaupalliset toteutukset maailmassa tehtiin vuoden 2017 Matkamessuilla Messukeskuksessa Helsingissä. Tutumpaa on sosiaalinen media – se on messuilla ja tapahtumissa must: jos et ole siellä, et ole olemassa. Sosiaalisen median avulla tapahtumaa voi myös laajentaa sekä ajallisesti että paikallisesti ja tavoittaa vaikkapa 50 000 paikalla olijan lisäksi 5 miljoonaa silmäparia somekanavissa. On kuitenkin tärkeää tuntea asiakkaansa, sillä ihmiset ovat erilaisia. Eri asiakassegmentit tavoitetaan eri kanavissa ja erilaisilla palveluilla. Esimerkiksi Linked In on keskeisessä roolissa ammattitapahtumissa, samoin Facebook on paljon käytössä.

Kilpajuoksu huomiosta

Tapahtumat ovat suositumpia kuin koskaan, ihmiset janoavat elämyksiä ja kohtaamisia. Samalla odotukset kasvavat koko ajan. Elämyksiä halutaan enemmän ja suurempina, huomion saa se, joka yllättää parhaiten. Messuilla näytteilleasettajat keksivät toinen toistaan upeampia juttuja, joilla saavat suurimman huomion. Messut eivät ole mikä tahansa media, vaikka suunnittelu lähteekin samoista kysymyksistä. Miten herätät kiinnostuksen, miten johdatat kohti ostopäätöstä, miten sitoutat jatkuvaan asiakassuhteeseen? Messuilla pääsee laittamaan itsensä likoon kasvokkain asiakkaittensa kanssa, vieläpä pahimman kilpailijan vieressä. Ei ole yhdentekevää miten nuo nopeat kohtaamiset hoidetaan. Samalla messut ovat parhaimmillaan kaikkein sitouttavin media: elämyksellisin, sosiaalisin ja tuloksellisin.

Tuloksellisen markkinoinnin puolesta

Messuilla nähdään huikeita tuloksia ja onnistumisia: myynnin huimia kasvuja, uusia asiakassuhteita ja tunnettuuden räjähdysmäistä kasvua. Tulokset ovatkin keskiössä messuilla. Parhaat tulokset saavutetaan huolellisella suunnittelulla sekä määrätietoisella tavoitteiden asettamisella. Hyvä ohjenuora on muistaa suunnitella omat toimenpiteet toteutettavaksi ennen tapahtumaa, tapahtuman aikana ja tapahtuman jälkeen. Esimerkiksi messuilla kerätyt hyvät liidit kannattaa messujen jälkeen hoitaa loppuun asti silloin, kun ne ovat vielä lämpimiä. Näin messuosallistumisesta saa kaiken hyödyn irti. Messumedian ja tapahtumamarkkinoinnin onnistumisia palkittiin ensimmäistä kertaan Mesoaja Gaalassa tammikuussa. Gaalassa nostettiin valtakunnallisesti esiin yrityksiä ja markkinoijia, jotka osaavat tehokkaasti käyttää tapahtumamarkkinointia ja messumediaa oman liiketoimintansa edistämiseen. Ehdokkaiden joukossa Mesoaja Gaala järjestetään toista kertaa maaliskuussa 2019.

Messut kehittyvät trendinenällä

Messumaailmassa kasvussa ovat juuri nyt terveyteen ja hyvinvointiin keskittyvät tapahtumat. Expomarkin järjestämistä tapahtumista Hyvä ikä, Apuväline, Fysioterapia & Kuntoutus ovat tästä hyviä esimerkkejä.  Maailmanlaajuisestikin kiinnostava trendi on uusiutuva energia. Tästä hyvä esimerkki on Expomarkin Energia-messut, jotka järjestetään jälleen lokakuussa https://energiamessut.fi. Tapahtuma kansainvälistyy voimakkaasti toimialan mukana. Kun musiikki siirtyi verkkoon, kysyntä konserteille ja tapahtumille lisääntyi. Digitaalisuus ja tapahtumat nivoutuvat yhteen yhä tiukemmin ja ihmiset haluavat edelleen kohdat toisiaan ja kokea. Uskon, että uudistuvien messujen suosio kasvaa tulevaisuudessakin.

Anni Vepsäläinen

Anni Vepsäläinen
toimitusjohtaja,
Suomen Messut

Takaisin